Aruba intensiveert bestrijding gevolgen olieramp

Posted on 5/29/2017, 11:43 AM AST | Updated on 5/29/2017, 11:46 AM AST

BOCA PRINS – Nadat de autoriteiten zich persoonlijk op de hoogte hebben gesteld van de situatie aan de noordkust, zijn de bestrijding van de gevolgen van de olieramp in Trinidad en de schoonmaakwerkzaamheden van de Arubaanse noordkust geïntensiveerd. In het weekend werd bekend dat Aruba, net als eerder al Bonaire en Curaçao, gevolgen ondervindt van een oil spill en dat de olie inmiddels de noordkust van het eiland heeft bereikt.  De situatie, waarbij plakjes ruwe olie op de kust van Aruba aanspoelen, is ernstiger dan eerst werd gedacht. Departementen van de overheid  en  verschillende NGO's (DOW, Parke Arikok, Rampenbureau en Aruba Birdlife) hebben vanochtend onder leiding van premier Mike Eman de noordkust bezocht om de situatie met eigen ogen te bekijken. “Zorgelijk,” zei premier Mike Eman ter plaatse aan  NoticiaCla. Volgens de premier is de situatie erg, maar kan deze nog erger worden. Eman stelde dat dergelijke situaties in 2017 niet meer voor hoeven te komen en dat er meer verantwoordelijkheid moet worden genomen.

MEER INZET

Volgens Eman is de realiteit van vandaag erger dan wat men gisteren uit informatie had vernomen en naar aanleiding daarvan wordt de inzet om de olie op te ruimen nu geïntensiveerd. “We hebben bericht gekregen dat de Kustwacht en de marine hun werk op zee intensiveren en onderzoeken wat er nog deze kant op komt. De ruwe olie drijft echter vlak onder het zee oppervlak en dat maakt het moeilijk om van bovenaf te zien wat er nog uit Trinidad deze kant op komt.