ORANJESTAD – De Stichting Parkietenbos heeft de overheid een ultimatum gesteld. Als er niet op korte termijn een oplossing komt voor de dump te Parkietenbos, gaat de stichting deze zaak internationaal aan het licht brengen als milieuramp. In een persbericht dat zondag is gepubliceerd stelt de Stichting Parkietenbos dat er verschillende vergaderingen zijn geweest met de overheid, maar dat het er op lijkt dat er niets mee wordt gedaan. Daarom dat men de overheid nog een week de tijd heeft gegeven om met de stichting om de tafel te zitten en met een oplossing te komen.
TRAJECT
Volgens de stichting is de gevaarlijke situatie van de vuilstortplaats (dump) bij Parkietenbos en de grote overlast voor de bewoners al drie keer besproken met premier Eman, minister de Meza en hun adviseurs. Zoals bekend is de dump overvol en ligt het ook vol met giftig afval, waaruit gevaarlijke gassen vrijkomen. De dump vormt niet alleen een gevaar voor het milieu, maar ook voor de omwonenden. Volgens de stichting zijn de nadelige effecten van de dump op het (marien) milieu en de gezondheid van de omwoners inmiddels duidelijk geworden. Veel gezinnen hebben vorig jaar al aangegeven dat ze (ernstig) ziek zijn geworden. De Stichting Parkietenbos is niet alleen bezorgd voor de omwonenden, maar ook voor de werknemers van de dump zelf. Verschillende ministers hebben bij verschillende gelegenheden beloofd met korte en langer termijnoplossingen te komen, maar daar is nog niets van terecht gekomen.
Volgens de bewoners, die inmiddels erg boos en teleurgesteld zijn, worden de dump en de afvalverwerking al 7,5 jaar door de overheid verwaarloosd en wordt er door de betrokken departementen geen enkele actie ondernomen. Reden waarom men een ultimatum heeft gesteld. Doet de overheid niets, dan gaat de stichting op internationaal niveau aankaarten dat Aruba het Verdrag van Cartagena schendt.