Aruba in de ban van Ronde van Aruba

Posted on 5/21/2017, 5:19 PM AST | Updated on 5/21/2017, 5:19 PM AST

SAVANETA – Een totaal van 475 personen verdeeld over 147 groepen hebben meegedaan aan de 25e editie van de Ronde van Aruba: een zwaar traject van 72 km lang, dat rond het eiland voert. Om 10 uur ’s avonds gaf Gouverneur Alfonso Boekhoudt het startschot en de laatste groep vertrok om 12.26 uur vanuit de Marinierskazerne Savaneta. Elke groep kon rekenen op een eigen ‘support groep’ die de lopers gedurende het hele traject ondersteuning bood. De route is niet gemakkelijk en het weer werkte niet mee. Voor het hele weekend gold een waarschuwing voor harde wind en dat hebben de renners ook geweten. Veel van de deelnemers zeiden dat de harde wind nog de grootste uitdaging was. De steun van de toeschouwers maakte weer veel goed: ondanks dat de ronde tijdens de nacht werd gelopen, waren er veel mensen langs de kant van de route om de deelnemers aan te moedigen. De eerste deelnemer kwam om 10.50 pm aan bij de eerste wisselpost, Boca Grandi, dus 50 minuten na het vertrek. Tot de deelnemers behoorden de commandant van de marinierskazerne, Timon van Dishoeck en procureur-generaal Alexander van Dam. Enkele bekende lopers, waaronder Alric Kock, hebben het hele traject in hun eentje gelopen.