ORANJESTAD – Een totaal van 15.228 personen heeft deze week een brief in de bus gekregen van de Belastingdienst (Departamento di Impuesto, DIMP), omdat zij de wegenbelasting voor het jaar 2017 nog niet hebben betaald. Het gaat om 20% van het aantal automobilisten dat in Aruba gebruik maakt van het wegennet. Meverly Romano, woordvoerder van de DIMP, heeft dit vanochtend aan de pers bekend gemaakt. Hoewel de DIMP blij is dat 80% van de automobilisten wel aan hun verplichting heeft voldaan, hoopt de dienst met de brief de resterende 20% ‘te motiveren’ om dat ook te doen. “De meerderheid van de automobilisten heeft zijn verantwoordelijkheid genomen en betaald,” aldus Romano. Zij wees erop dat de brief niet in de plaats is gekomen van de politiecontroles. “Boetes uitdelen door de politie staat hier los van,” vervolgde Romano.
CIJFERS BETALINGEN
Van de 80% van de personen die wel de wegenbelasting hebben betaald, heeft 53% voor een heel jaar betaald en 23% voor een half jaar. Van de 15.228 personen hebben 13.487 een zogenaamde A-nummerplaat, 634 motorbestuurders hebben betaald (van de totaal 2267), 516 betreft V-nummerplaten (verhuurauto’s, totaal zijn daar 4313 van) en 227 van de totaal 1138 dieselvoertuigen rijden rond met een geldige nummerplaat. Alle wanbetalers hebben inmiddels een brief van de DIMP gekregen met de aanmaning om binnen twee weken alsnog te betalen. De verloopdatum is 29 mei aanstaande. De wanbetalers worden opgeroepen om zoveel mogelijk ‘online’ te betalen om lange rijen bij de DIMP te voorkomen.