KVK: eerst duidelijkheid openbare financien, dan dialoog over energie

KVK: eerst duidelijkheid openbare financien, dan dialoog over energie

Posted on 9/4/2014, 6:56 PM AST | Updated on 9/4/2014, 6:57 PM AST

ORANJESTAD – De Kamer van Koophandel en Industrie (KvK) heeft donderdag niet meegedaan aan de sociale dialoog over de financiele situatie van de utiliteitsbedrijven Elmar NV en WEB NV. Een dag eerder al had de ATIA laten weten niet te zullen participeren, waardoor de sociale dialoog het zonder 2 van de 3 werkgeversorganisaties moest doen. De KvK vindt dat er eerst meer duidelijkheid moet komen over de openbare financien - nu dit het belangrijkste probleem is waar Aruba voor staat – voordat enig ander probleem op de agenda van de sociale dialoog kan worden opgevoerd.

In een persverklaring stelt de KvK dat het noodzakelijk is dat de Arubaanse overheid in de sociale dialoog prioriteit geeft aan de openbare financien en aangeeft welke plannen er zijn om de uitgaven te verminderen en de inkomsten te verhogen. “In dit verband is het belangrijk dat er meer duidelijkheid komt over de maatregelen die de overheid denkt te nemen, zoals een transactietaks, waar de laatste dagen al veel over te doen is geweest.”

Volgens de werkgeversorganisatie heeft de berichtgeving over deze belasting binnen de commerciele sector veel kritiek veroorzaakt, omdat er veel negatieve gevolgen van een dergelijke belasting worden verwacht. In het persbericht wordt als voorbeeld genoemd dat er veel meer met contact geld zal worden gehandeld en dat dat ten koste gaat van de modernisering en het electronisch bankieren, waar de banken zich de laatste tijd voor hebben ingezet. Ook voorziet de KvK problemen met de veiligheid, als in winkels en bedrijven veel meer contant geld aanwezig zal zijn en burgers met grote(re) sommen geld over straat moeten.

Volgens de KvK zal de introductie van een transactietaks een groot inflatoir effect hebben en de bureaucratie verhogen, als het wordt ingevoerd naast alle bestaande belastingen.

De KvK vindt vooral dat de WEB en de Elmar, en het overkoepelende Utilities NV de eerstgeroepenen zijn om publiekelijk uit de doeken te doen met welke problemen zij te kampen hebben en hoe zij denken tot een oplossing te kunnen komen. Het is niet aan de sociale dialoog om daarover te oordelen en te beslissen, maar aan degenen die zijn aangesteld om de ondernemingen te leiden en degenen die toezicht moeten houden.

De Kamer doet daarom een oproep aan de overheid om de sociale dialoog de prioriteit te geven aan een eerlijke en open discussie over de openbare financieren en pas daarna andere onderwerpen aan de orde te stellen.