ORANJESTAD – De MEP-fractie in de Staten heeft donderdagmiddag aangifte gedaan (zie brief aangifte hier) tegen 10 ministers van de kabinetten Mike Eman I en II, wegens ‘verdwijning’ van 50 miljoen florin aan publieke gelden. De leider van de gele partij, Evelyn Wever-Croes, stelde dat dit feit vorige week aan het licht is gekomen, nadat de regering de jaarrekening over 2013 en het onderzoeksrapport van de Algemene Rekenkamer aan de Staten had aangeboden. Uit deze documenten blijkt dat de regering was gemachtigd om voor 287 miljoen florin aan uitgaven te doen, maar dat de werkelijke uitgaven 337 miljoen florin bedragen. En de MEP heeft het vermoeden dat dit bedrag is gebruikt voor de financiering van de politieke verkiezingscampagne in 2013.
De aangifte zelf verliep niet zonder problemen, aldus Wever. Het nam enige tijd voordat men een afspraak kreeg bij het openbaar ministerie (OM). Toen die eenmaal was gemaakt, moesten de leden van de fractie nog geruime tijd buiten wachten, terwijl eenmaal binnen geen enkele ruimte werd geboden voor een gesprek . Volgens Wever had de wnd. procureur-generaal Lugo ‘geen tijd' om de fractie te woord te staan, hetgeen Wever ten zeerste betreurt. Het is nu aan het OM om te onderzoeken of de klacht gegrond is en of er voldoende redenen zijn voor vervolging. Mocht het OM besluiten tot niet-vervolging, dan kan de MEP hiertegen in beroep bij het Hof.