ORANJESTAD – Het echtpaar De Vries heeft een zaak aangespannen tegen de weigering van het openbaar ministerie (OM) om op te treden tegen de illegale storting van asbest op het terrein van de raffinaderij te San Nicolas. Het echtpaar wil dat het OM van het Hof opdracht krijgt om de schuldigen in deze zaak te zaak te vervolgen. Volgens verkregen informatie is het de bewoners van het omliggende gebied op 1 oktober 2016 gelukt om aangifte in deze zaak bij de politie te doen, nadat eerder verschillende vergeefse pogingen waren gedaan. Het betrof de storting van asbest op het terrein van de raffinaderij op zo'n 40 meter vanaf de woningen van de Fort Heuvelstraat. De asbest is niet deugdelijk afgedekt en vormt tot op de dag van vandaag een gevaar voor de gezondheid van de omwonenden.
Hoewel er een een groot aantal wetten is geschonden, weigert het OM de schuldigen in deze te vervolgen, aldus het echtpaar De Vries. Het OM zou hebben gesteld dat andere (niet-justitiele ) instanties de zaak zouden moeten aanpakken. De bewoners hebben echter tevereefs aangeklopt bij instanties zoals de brandweer, de Dienst Technische Inspectie (DTI), de Milieudienst en de City Inspector. Ook hebben ze brieven gestuurd naar de minister van justitie, Arthur Dowers en premier Mike Eman.
Niemand heeft iets gedaan, aldus de bewoners, die stellen dat deze zaak hun leven negatief beïnvloed: "We staan hier elke dag mee op. Het is het eerste dat we zien als we de gordijnen open doen. Hoe kan dit gebeuren en wat kunnen we nog meer verwachten? De risico's voor onze gezondheid en de waardevermindering van ons huis," aldus het echtpaar De Vries.
Het echtpaar voelt zich in de steek gelaten door de instanties en justitie. "We hebben geen enkele bescherming, we voelen ons juist bedreigd. De levensvreugde is ons ontnomen en we hadden gehoopt onze laatste levensfase gelukkig door te kunnen brengen."
Het was niet mogelijk een reactie van het OM te krijgen.
?