ORANJESTAD – De personeelskosten van de overheid blijven hoog ondanks de huidige personeelsstop, de VUT-regeling en de verkleining van het ambtelijk apparaat. Hoe graag hij het ook zou willen, lukt het minister van Financiën Angel Bermudez niet deze kosten te verlagen. Hij laat weten dat de personeelskosten een probleem blijven voor Aruba, ongeacht hoeveel instanties beweren dat de kosten naar beneden moeten. “In elke jaarlijkse begroting heb je te maken met vaste lasten”, legt Bermudez uit aan NoticiaCla.com. Hij refereert naar onder andere de personeelskosten waar steeds kritiek op wordt geleverd omdat die kosten niet afnemen. De bewindsman wijst op de lange termijn contracten waarvan een groot aantal personeelscontracten betreft.
REDEN WAAROM KOSTEN NIET KUNNEN WORDEN VERLAAGD
Als het gaat om personeelskosten heb je ook te maken met onkosten als de periodiek waar iedereen recht op heeft, promoties en jubileumuitkeringen, zo legt de minister uit. Allemaal redenen waarom het moeilijk is de personeelskosten terug te dringen. “In je begroting heb je een groot deel wat vaste lasten zijn en die automatisch blijven toenemen.” Dat is overal zo, ook in Nederland. “Er is maar een kleine marge binnen je begroting waar je invloed op uit kan oefenen.” Echter blijven alle instanties erop staan dat Aruba moet werken aan een verdere kostenverlaging. Bermudez laat weten dat de overheid hier echt aan werkt en erop toeziet dat het personeelsbestand niet verder groeit, iets wat hij niet meer dan logisch vindt. Er is een personeelsstop en er is de VUT-regeling, maar toch lukt het niet de kosten te verlagen vanwege het aspect van de vaste lasten. Wel is het gelukt om het aantal medewerkers te verminderen, zo laat hij weten.