Herinnering onderweg voor betaling motorrijtuigbelasting

Herinnering onderweg voor betaling motorrijtuigbelasting

Posted on 4/21/2017, 5:57 PM AST | Updated on 4/21/2017, 5:58 PM AST

ORANJESTAD – Deze maand krijgen degenen die hun motorrijtuigbelasting nog niet hebben betaald een herinnering in de bus. Dat heeft Minister van Financiën Angel Bermudez laten weten aan NoticiaCla.com. Het aantal personen dat nog niet heeft voldaan aan de betaling van de motorrijtuigbelasting is dit keer een stuk minder, wat betekent dat er meer belastinginkomsten zijn gegenereerd. Toch blijven er een aantal achterstallige betalers die nu worden herinnerd aan hun betalingsverplichting.

VAN MOTORRIJTUIGBELASTING NAAR AANSLAGBELASTING

Zoals bekend is de wet vorig jaar aangepast waarbij de motorrijtuigbelasting een aanslagbelasting is geworden. Dat betekent dat als een persoon verzuimd te betalen, hij een naheffingsaanslag krijgt. “Het openstaande bedrag wordt dan verrekend met een restitutie van een andere belasting,” zo legt minister Angel Bermudez uit.

MINDER NIET-BETALERS EN MEER INKOMEN

Het aantal niet-betalers is dit jaar minder dan voorgaande jaren en dat komt ook tot uiting in een toename in de belastinginkomsten. Maar er blijft een groep in verschillende categorieën die niet voldoen aan de betalingsverplichting. Zij zullen worden benaderd. De wetswijziging maakt het werken voor de belastingdienst nu een stuk efficiënter vergeleken met het verleden. De minister kon niet aangeven om hoeveel mensen het gaat die nu moeten betalen daar de belastingdienst over die gegevens beschikt. Belangrijk is dat bekend is wie de personen zijn en binnenkort een herinnering uitgaat waarin zij worden opgeroepen aan hun betalingsverplichting te voldoen. Wanneer geen gehoor wordt gegeven aan deze oproep gaat de belastingdienst over tot het uitdraaien van een betaling/naheffingsaanslag.