Schwengle: Illegale dump Tamarijn heeft mijn aandacht

Schwengle: Illegale dump Tamarijn heeft mijn aandacht

Posted on 4/5/2017, 10:20 AM AST | Updated on 4/5/2017, 10:21 AM AST

ORANJESTAD – De Arubaanse regering is bezorgd over de situatie van de illegale dump te Tamarijn. “Elke dump vormt een gevaar voor de volksgezondheid,” verklaarde de minister van Volksgezondheid, Alex Schwengle vanochtend aan NoticiaCla.com. Een modern en consistent beleid op dit gebied is van groot belang, aldus de minister: “Deze dump moet worden opgeruimd.” De bewindsman zei in contact te staan met zijn collega belast met milieu (De Meza) en verzekerde dat de kwestie zijn aandacht heeft.

ELKE ILLEGALE DUMP IS GEVAARLIJK

“Elke illegale dump is op zichzelf gevaarlijk, omdat je niet weet wat er is gestort,” vervolgde de bewindsman. Daarnaast komen er op een dump ook allerlei onhygiënische dieren voor die ziektes over kunnen brengen. Het probleem is dat de GKMB (Gele Koorts en Muskietenbestrijding) geen toegang heeft op privé-terreinen. Dit is ongewenst, aldus de minister. Er zijn echter wetten die maken dat de overheid toch kan optreden als het noodzakelijk is. Als er groot gevaar dreigt, mag de overheid optreden en kijken wat er moet worden gedaan. Maar zonder meer een privé-terrein betreden is niet toegestaan.

ILLEGALE DUMP IN DE BRAND

Volgens de minister is het des te erger als een illegale dump brandt, omdat je niet weet wat er is gestort en er giftige gassen vrij kunnen komen. “Dit is erg gevaarlijk, ook voor de langere termijn. We weten dat het blootstaan aan giftige gassen ziektes kunnen veroorzaken, waaronder chronische ziektes. De bewindsman verzekerde dat de kwestie zijn aandacht heeft en dat hij in de ministerraad gaat bespreken: “Ik ga met mijn collega’s bespreken dat wij stappen moeten ondernemen om dergelijke zaken te voorkomen: voorkomen dat er brand uitbreekt en wat we moeten doen om illegale stortplaatsen tegen te gaan.”