ORANJESTAD – Wie zich schuldig maakt aan fraude, moet zich daar voor verantwoorden. Dat verklaarde minister Mike de Meza donderdagmiddag tijdens een persconferentie. Volgens de bewindsman hebben de Setar en haar directeur goed gehandeld in de fraudezaak die deze week aan het licht kwam en kunnen zij de steun van de regering rekenen. Zowel minister De Meza en minister Richard Arends verdedigden tijdens een persconferentie de handelwijze van het bedrijf en de directeur. “Op het moment dat dit alles gebeurde ben ik door de directeur Setar en de raad van commissarissen op de hoogte gesteld van de zaak en van het feit dat er een onderzoek is gestart," zei De Meza. Hij zei het te betreuren dat de oppositie politiek bedrijft met deze kwestie en de sensatie zoekt.
De minister gaf aan dat hij niet meer informatie kon geven omdat de zaak nog lopende is. Er gaat nu bekeken worden hoe de schade kan worden gemitigeerd. Ook is men begonnen met het invoeren van gewijzigde procedures binnen de Setar, om herhaling te voorkomen. De Meza verzekerde dat de zaak ook in Aruba bij het openbaar ministerie wordt gemeld. Naar aanleiding van deze zaak heeft het kabinet besloten een compliance risk review uit te voeren bij alle landsbedrijven, om te onderzoeken of daar de procedures voldoende afgedekt zijn. Volgens De Meza kan een dergelijke kwestie bij elk bedrijf voorkomen en is het ook in ontwikkelde landen als Amerika en Nederland wel voorgevallen. In ieder geval wordt de fraudezaak in Aruba volgens de minister serieus aangepakt.