ORANJESTAD – Van de totaal 74.000 geregistreerde nummerplaten, is inmiddels voor 23.600 de wegenbelasting betaald. Dat is dus minder dan de helft. Volgens Luenne Gomez-Pieters, directeur Belastingen gaat het hier om de betalingen die bij het hoofdkantoor zijn geregistreerd. Er zijn ook betalingen gedaan bij de hulpbestuurskantoren (die zitten niet in het systeem van de DIMP) en online, waardoor het getal nog hoger kan worden. Er is nog geen onderscheid gemaakt naar mensen die voor een heel jaar of gedeeltelijk hebben betaald. Naar verwachting zal volgende week een volledig inzicht in de betalingen beschikbaar zijn.
ONGEBRUIKTE NUMMERPLATEN INLEVEREN
Dit jaar is ook duidelijk geworden dat veel mensen de wegenbelasting over 2015 en 2016 nog niet hebben betaald, aldus Gomez in een verklaring aan NoticiaCla.com. Mensen die de voorgaande jaren niet hebben betaald of niet hebben geannuleerd, kunnen de wegenbelasting voor 2017 niet betalen. Veel mensen klagen nu dat zij niet wisten dat zij ongebruikte nummerplaten moeten inleveren, om te voorkomen dat zij daar toch nog voor worden aangeslagen. Een houder van een nummerplaat wordt volgens Gomez aangeslagen, ongeacht of de auto nu rijdt of niet. Om aan te tonen dat de auto niet rijdt, is het noodzakelijk dat de nummerplaat wordt ingeleverd. Deze informatie staat volgens Gomez op de website van de DIMP en is er ook regelmatig over gepubliceerd in de media.