Arubaan Rogelio Koeiman uitgeleverd aan Amerika

Posted on 2/16/2017, 11:16 AM AST | Updated on 2/16/2017, 11:16 AM AST

PHILLIPSBURG/WILLEMSTAD – Woensdagmiddag zijn Ramphis “Ronchi” Rietwijk (1965), Rogelio “Greg” Koeiman (1968) en Gilbertico “Kalala” Felesia (1978) aan Amerika uitgeleverd. Ze zijn met een speciale vlucht uitgevoerd door de Amerikaanse autoriteiten vanuit Curaçao (Felesia Rietwijk) en Sint Maarten (Koeiman) naar Amerika overgevlogen. De uitlevering van  Koeiman, Rietwijk en Felesia hebben een lange voorgeschiedenis. 

HET PROCES

Het proces is in 2013 gestart toen Amerika om de uitlevering verzocht van de drie personen wegens hun betrokkenheid bij drugssmokkel. De Amerikaanse justitie beschuldigt het trio er van zeker twee keer een vracht drugs vanuit Philipsburg naar Amerika te hebben gesmokkeld. In juli 2013 heeft het US District Court for the Southern District of New York een arrestatiebevel uitgevaardigd. Er zijn verschillende rechtszaken gevoerd, zowel strafrechtelijk en civiel om te proberen de uitlevering tegen te houden, maar zonder het (door de verdachten) gewenste resultaat. Ook is de zaak twee keer aan de Hoge Raad voorgelegd, eerst op verzoek van de verdachten en de tweede keer op verzoek van het openbaar ministerie. Op 15 november 2016 heeft de Hoge Raad definitief geoordeeld dat de uitlevering door kan gaan.

Foto: Rogelio Koeiman is degene die dichtst bij het vliegtuig staat.

Bron: NOTISIA ING, foto’s: Openbaar Ministerie