ORANJESTAD - De werknemers van Arubus leggen vrijdagochtend het werk neer. De voorzitter van de vakbond STA, Diego de Cuba, heeft dit donderdagavond aan NoticiaCla.com bevestigd. "De STA heeft een volledig mandaat gekregen om vrijdag voluit in actie te gaan," verzekerde De Cuba deze nieuwssite. De reden voor de actie is de slechte staat van het wagenpark van de busonderneming. Daarnaast is er ook onvrede over de schalering. Een vergadering over deze kwestie werd donderdagmiddag na nauwelijks acht minuten al beëindigd.
STAAT VAN DE BUSSEN
Volgens De Cuba worden nog maar 2 van de 15 bussen die in 2013 zijn aangeschaft, ingezet. En die twee bussen functioneren slechts door allerlei kunstgrepen. "De situatie is zeer ernstig en vormt een groot gevaar." De Cuba doelde hier op het feit dat met de bussen kinderen en oudere mensen worden vervoerd, met gevaar voor leven. De actie wordt gevoerd om "Arubus wakker te schudden" zodat ze de bussen naar behoren laten repareren, zodat ze weeg ingezet kunnen worden. De vakbondsleider haalde ook nog aan dat de mankementen eerder voor ongelukken heeft gezorgd en zelfs een dodelijk slachtoffer hebben geëist. "Actie is dus onvermijdelijk. Anders gaan ze zelf maar rijden," besloot De Cuba.