ORANJESTAD – Nu de Stichting Arubaanse Carnaval (SAC0 de voorstellen van de overheid heeft verworpen, heeft minister Otmar Oduber aan premier Eman – die over dergelijke vergunningen gaat – onder meer geadviseerd om de vergunning van de carnavalsorganisatie in te trekken. Minister Oduber vertelde dit woensdagochtend aan de pers. De bewindman betreurt het dat de SAC ervoor heeft gekozen om voorafgaand aan een vergadering met de minister eerst met de pers te praten, reden waarom de minister eenzelfde werkwijze heeft toegepast en de pers alvast meedeelde wat de SAC nog officieel te horen zal krijgen. Evenmin was hij blij met de opstelling van de SAC met betrekking tot de problemen die er nu spelen. 95% van de carnavalsgroepen hebben gesteld dat zij niet meer met de SAC in de huidige constellatie willen werken. De minister gaat nu als eerste stap de carnavalsgroepen uitnodigen om hun standpunten terzake te vernemen. Deze bijeenkomst zal waarschijnlijk woensdag in de loop van de dag plaattsvinden.
Het is de bedoeling dat er een onafhankelijke en professionele organisatie komt om het Arubaanse carnaval te organiseren en te beheren, vertelde minister Oduber. Het is nog niet bekend of dat een volledig nieuwe organisatie wordt. De plannen hiervoor zullen worden ontwikkeld nadat de bewindsman met de Gruponan Uni (verenigde caranavalsgroepen) heeft gesproken. De minister verzekerde dat - ook als de SAC een rechtszaak gaat aanspannen tegen het intrekken van de vergunning