ORANJESTAD – De werknemers van het voormalige Aura Casino blijven in dienst en behouden al hun rechten. Dit heeft minister van Arbeid, Paul Croes zondag in een persbericht laten weten. Volgens het bericht is na lange en intensieve onderhandelingen een akkoord bereikt waar iedereen tevreden mee kan zijn, vooral de werknemers van het voormalige Aura Casino.
De meeste van de werknemers gaan in het nieuwe casino werken, dat onder de naam ‘LIV’ komende vrijdag open gaat. Ze blijven hun arbeidsvoorwaarden en opgebouwde rechten behouden. Minister Croes bedankte iedereen die aan dit positieve resultaat heeft bijgedragen, vooral het consortium Island Gaming.
DANK
Minister Croes bedankt in zijn communiqué ook Landsbemiddelaar Anselmo Pontilius, FTA-vertegenwoordiger Rudy Geerman en zijn collega’s, premier Mike Eman en minister van Fiannciën Angel Bermudez. “Van de 44 werknemers blijven er 26 in dienst. 15 personen hebben getekend voor de vier maandenachterstallig salaris die het andere bedrijf niet had betaald. Drie personen zijn naar de rechter gestapt om meer betaling te eisen,” laat de minister weten.
Omdat het casino teruggebracht is naar 60% van de originele capaciteit, konden helaas niet alle werknemers overgaan naar het nieuwe bedrijf. Alle werknemers hebben medio vorig jaar overigens wel een cessantia-uitkering gekregen van de SVB. Die uitkering ebdroeg voor sommige medewerkers 60.000 florin.
LESSEN GELEERD
Met de lessen die in deze zaak van het voormalige Aura Casino zijn geleerd in het achterhoofd, stelt Croes samen met zijn departementen de nodige stappen te nemen om herhaling te voorkomen.