ORANJESTAD - De Stichting Arubaans Carnaval (SAC) is bereid de overheid halverwege tegemoet te komen om uit de huidige impasse met de carnavalsgroepen te kunnen geraken. De stichting die als enige het recht heeft om het Arubaanse carnaval te organiseren heeft dinsdagochtend een lange brief gestuurd aan de minister belast met Toerisme en Cultuur, Otmar Oduber waarin onder meer is aangegeven dat men bereid is 5 leden van de Gruponan Uni (de verenigde carnavalsgroepen) in het bestuur op te nemen en 3 leden van overheidszijde. Met meer kan de carnavalsorganisatie niet instemmen, aldus voorzitter Tecla Kelly dinsdagmiddag aan NoticiaCla.com: het is niet mogelijk om alle 19 leden van de Gruponan Uni in het bestuur van de stichting zitting te laten nemen.
Dinsdagmiddag had Kelly nog niets van de overheid vernomen. Indien de overheid dit aanbod niet acceptabel vindt, zal worden overgegaan tot het intrekken van de vergunning van de SAC en zal de organisatie van het Arubaanse carnaval 2015 aan anderen worden overgedragen. De SAC kreeg vorige week van de minister te horen dat zij tot vandaag, dinsdag, de tijd hadden om hun visie kenbaar te maken op de problemen die er tussen de stichting en de carnavalsgroepen waren ontstaan. Zou men niet tot een vergelijk kunnen koken, dan moest de SAC zijn conclusies trekken, aldus de minister. NoticiaCla.com heeft dinsdagmiddag tevergeefs getracht de minister te bereiken voor een reactie.