ORANJESTAD – Op geen enkel moment liep de status ‘categorie 1’ van de luchthaven Reina Beatrix gevaar. Dat verklaarde de minister van Transport, Otmar Oduber, donderdagmiddag aan NoticiaCla.com. De bewindsman wilde met deze verklaring allerlei geruchten ontkrachten, waaronder het gerucht dat hij Nilky Kock zou hebben benoemd tot ‘Manager Luchtverkeersbeveiliging” bij de luchthaven. “Meneer Kock is lid van het managementteam van de Directie Luchtvaart, en hij is door mij niet bij de luchthaven benoemd,” verzekerde Oduber aan NoticiaCla.com. Hij deed dit naar aanleiding van geruchten dat dergelijke benoemingen de beveiligingkwalificatie van de luchthaven volgens de regels van de ICAO (International Civil Aviation Organization) in gevaar zou brengen. De ICAO verlaagt namelijk de status van een luchthaven als op strategische posten niet-gekwalificeerde personen worden benoemd. De bewindsman ontkende niet alleen dat Kock zou zijn benoemd in die post, maar bovendien dat deze benoeming het bedoelde effect zou hebben en de status van de luchthaven zou aantasten.
Volgens de minister heeft Kock wel belangstelling voor een vaste benoeming bij de Directie Luchtvaart, maar daar heeft de ICAO-regelgeving geen betrekking op. Voor het kunnen bekleden van de functie van manager bij de Directie Luchtvaart is het volgens de bewindsman ook niet nodig dat de persoon in kwestie zelf luchtverkeersleider is. Oduber schildert de commotie over de ‘benoeming’ van Kock en de status van de luchthaven af als een politieke stunt. Hij gaf tevens aan dat Kock zeer geschikt zou zijn voor de functie van manager bij de Directie Luchtvaart en dat hij hem zonder meer zou benoemen als hij hier belangstelling voor zou hebben.