ORANJESTAD – In een eerste reactie op het ontslag van ex-collega minister Otmar Oduber sprak premier Mike Eman over een ‘breuk’ en over ‘een pijnlijke gebeurtenis’. Tijdens de door hem belegde persconferentie liet Eman zich kort uit over zijn ex-collega. “Wij wensen hem veel succes. Het is een getalenteerde jongeman en wij hopen dat hij zich ten dienste blijft stellen voor de gemeenschap.” Eman wees erop dat zijn leiderschap (waar Oduber de nodige vraagtekens bij plaatste) heeft kunnen voorkomen dat de breuk tussen Oduber en de rest van het kabinet zich eerder voordeed. In januari ondernam Oduber namelijk al een eerste poging om zijn ontslag in te dienen. De premier gaf toe dat zich problemen hebben voorgedaan binnen zijn kabinet.
LIJMPOGING
Op aandringen van de premier hebben de collega’s verscheidene malen getracht Oduber weer bij het team te krijgen maar zonder resultaat. Het werd, volgens de premier, steeds moeilijker om met Oduber samen te werken. Wat met Oduber is gebeurd is het gevolg van een opeenstapeling van gebeurtenissen. “Hij moet blij zijn dat hij zo lang heeft kunnen blijven,” aldus Eman die aangaf dat hij niet direct korte metten heeft gemaakt met de situatie toen die zich presenteerde in januari. “Ik ben niet het type leider die er direct een punt achter zet.” Met het ontslag van Oduber staat het kabinet nu voor de taak om een vervanger te vinden, een proces wat reeds is opgestart.