ORANJESTAD – De tweede open dag die de rechtbank sinds zijn renovatie heeft gehouden, is een succes te noemen. Peter Lemaire, president van de rechtbank te Aruba, vertelde NoticiaCla.com dat hij bijzonder blij is met het verloop van de dag: “Er zijn veel bezoekers geweest, er was veel belangstelling voor de presentaties over het familierecht en van de K9-unit van het KPA en ook voor de strafzaak, waarbij het publiek de strafmaat mocht bepalen.”
Lemaire was blij dat afgelopen zaterdag veel mensen op hun vrije dag naar de rechtbank zijn gekomen. Er waren voornamelijk lokale bezoekers en de presentaties werden dan ook in het Papiamento en Nederlands gehouden. Lemaire vond het ook fijn dat er veel vragen werden gesteld tijdens de zaken die werden behandeld. “Dat was goed, het was ook de bedoeling.” Wat de dag zelf betreft was het de bedoeling dat het publiek overal toegang had. Omdat er geen zaken speelden, waren de cellen leeg en konden die ook worden bekeken. Via camera’s en beveiligingspersoneel werd desondanks een oogje in het zeil gehouden. De open dag was van 9 uur ’s morgens tot 1 uur ’s middags.