ORANJESTAD - "Als de perceptie bestaat dat het Openbaar Ministerie slaapt en zaken in de doofpot stopt, dan wordt ik boos op mezelf, want ik moet die perceptie veranderen," dat zei Alexander van Dam, de nieuwe procureur-generaal van Aruba dinsdag desgevraagd aan NoticiaCla.com. "Wij hebben geen doofpot. Alle aangiften die binnenkomen worden door ons behandeld." Hij verzekert dat hij zijn werk in alle onafhankelijkheid doet, als magistraat, en dat hij niet verbonden is aan enige partij of persoon. "De enige twee dames aan wie ik verantwoording af leg zijn mijn echtgenote en vrouwe Justitia."
ELKE ZAAK
"Elke zaak die bij het Openbaar Ministerie binnenkomt en waar een verdenking is, wordt door ons onderzocht," bevestigt Van Dam aan deze nieuwssite. "Ik kan je beloven dat we dat doen. Dat ik dat doe en dat wij dat doen. Maar we krijgenook vaak te maken met hearsay," vertelt Van Dam. Dus niet bij alle zaken is er een verdenking die kan worden onderzocht. "Als er wel een verdenking is, dan kunnen we onderzoek doen. Maar ik ga niet rennen als iemand zegt dat ik iemand moet vervolgen omdat hij niet deugt. Dat kan ik niet doen, ook omdat we daar te klein voor zijn." Van Dam geeft aan dat er veel aangiften worden gedaan die op niets uit lopen, en dat dat ook moet worden toegelicht. Tegelijkertijd geeft hij toe dat er meer informatie naar de maatschappij moet, om te voorkomen dat de indruk ontstaat dat het openbaar ministerie niet naar behoren zijn werk doet.