ORANJESTAD - Het is de bedoeling dat de Citgo-wetgeving komende maandag in de Staten wordt behandeld. Dit heeft Statenvoorzitter Mervin Wyatt-Ras dinsdagmiddag via een persbericht laten weten. "Vanwege het belang van de heropening van de raffinaderij geeft het parlement grote prioriteit aan de behandeling van de Citgo-wetgeving," aldus het bericht. Bij het ontvangen van de ontwerp-Landsverordening voorzieningen heropening olieraffinaderij heeft de Statenvoorzitter direct een urgent seniorenconvent met de vier fractieleiders bijeengeroepen, om afspraken te maken over de behandeling van de wet. Vanochtend heeft de regering allerlei documenten bij de Staten “ter inzage” gelegd. Op deze manier kunnen de Statenleden vanaf vandaag de stukken bestuderen en zich voorbereiden," aldus de Statenvoorzitter.
CENTRALE COMMISSIE
In de middag heeft de Statenvoorzitter een vergadering van de Centrale Commissie bijeen geroepen om een datum te bepalen waarop de schriftelijke vragen met betrekking tot de CITGO-wetgeving moeten worden ingediend. Dit was nodig omdat tijdens het overleg met de fractievoorzitters in het seniorenconvent bleek dat men de voorkeur gaf aan het schriftelijk stellen van vragen. Afgesproken is dat dit donderdag 22 september zal zijn. Na afloop van het seniorenconvent heeft de Statenvoorzitter op verzoek van de fractievoorzitters een brief gestuurd naar de regering met het verzoek om alle fracties van de benodigde documenten te voorzien om de wet te kunnen behandelen. Wyatt-Ras heeft daarin ook haar voornemen bekend gemaakt om de wet komende maandag in een openbare vergadering te behandelen.