Vertegenwoordigers Valero tekenen woensdag contract

Vertegenwoordigers Valero tekenen woensdag contract

Posted on 8/31/2016, 7:42 AM AST | Updated on 8/31/2016, 12:29 PM AST

ORANJESTAD - Vertegenwoordigers van Valero zijn dinsdagmiddag met een privévliegtuig op Aruba aangekomen, met de bedoeling vandaag de laatste documenten in verband met de overdracht van terreinen en bezittingen te tekenen. Daarna gaan de documenten naar de Staten om te worden behandeld en goedgekeurd. De oorspronkelijke datum voor de opening van CITGO moest worden uitgesteld omdat een en ander langer duurde dan was verwacht. Maar nu is de weg vrij om per 1 oktober met de werkzaamheden te beginnen.

AANKOMST

Bij de General Aviation Airport van Aruba, stonden dinsdagmidddag ministers Eman en De Meza de Valero-delegatie op te wachten die vorige week nog in volle onderhandeling was om tot een zo goed mogelijke overeenkomst te komen. Een van de resultaten is dat Aruba eigenaar wordt van de raffinaderij. Eman was tevreden met hetgeen is bereikt en liet dat ook duidelijk blijken. Hij bedankte het onderhandelingsteam dat na een lang en intensief traject heeft gezorgd dat de raffinaderij nu weer open kan. De overeenkomsten met CITGO zijn al enkele maanden geleden getekend, die van Valero lieten echter langer op zich wachten. Maar vandaag is het dan zover.

WOESDAG TEKENEN

Als ook de Valero-overeenkomst is getekend, kan het hele pakket naar het parlement, aldus Eman, die hoopt dat de resterende juridische procedure in september kan worden afgerond en dat de werkzaamheden per 1 oktober kunnen aanvangen: "Er zullen grote investeringen worden gedaan en het zal 2000 banen opleveren." De vertraging met Valero had onder meer te maken met belastingkwesties, waar inmiddels overeenstemming over is bereikt.