Lopez: 'Vergadering wordt niet zomaar geannuleerd'

Lopez: 'Vergadering wordt niet zomaar geannuleerd'

Posted on 8/30/2016, 10:13 AM AST | Updated on 8/30/2016, 10:14 AM AST

ORANJESTAD – Het feit dat de AVP-fractie maandag niet kwam opdagen voor de behandeling van de wijziging van het Burgerlijk Wetboek (BW) zegt meer over hun dan over de Statenvoorzitter,Marisol Lopez-Tromp. "Ik ga geen vergadering annuleren zonder de gemeenschap uit te leggen waarom,” stelt Lopez, aangevende waarom zij de vergadering toch heeft geopend in plaats van hem zonder meer af te gelasten. “Ik heb de vergadering geopend en heb de twee brieven behandeld (die zij van de andere fracties en van de ministers had ontvangen, met het verzoek de vergadering te willen uitstellen), om vervolgens de vergadering te sluiten en een nieuwe datum te bepalen.” Wat er is gebeurd is volgens Lopez volslagen nieuw. Het is voor het eerst dat zij mee maakte dat een hele fractie niet kwam opdagen. Zowel de MEP- en de PDR-fractie waren wel aanwezig. Ook de ministers hadden aanwezig moeten zijn, om hun redenen voor het door hen verzochte uitstel toe te lichten en om vragen over andere delen van het BW (dan het amendement) te beantwoorden. Omdat er geen quorum was (voor een vergadering moeten er minimaal 11 Statenleden aanwezigheid zijn) heeft Lopez de vergadering uitgesteld tot volgende week donderdag, 8 september om 10 uur in de ochtend.