ORANJESTAD – Het nieuwe bedrijf dat het voormalige Aura casino (in het Occidental Hotel) wil overnemen, heeft tot vrijdag (morgen) de tijd om met een concreet voorstel te komen voor een regeling voor de werknemers die het bedrijf niet zal overnemen, anders sleept de vakbond FTA het bedrijf voor de rechter.
FTA-vakbondsvoorzitter Hubert Dirksz heeft dit recent aan NoticiaCla.com verklaard. Vanochtend (donderdag) heeft Dirksz bevestigd dat het besluit om naar de rechter te gaan inmiddels is gevallen. Men is niet van plan nog veel langer te wachten en daarom is vorige week het ultimatum gesteld. Hoewel er een voorlopig akkoord is met de nieuwe exploitant, is er nog niets concreets uitgewerkt. Voor de vakbond is dat een probleem.
WERKGARANTIE
"Tot nu toe hebben de werknemers geen enkele garantie op werk,” vertelt Dirksz. De advocaat van het nieuwe bedrijf heeft wel bevestigd dat er maar 25 personen in dienst kunnen blijven, omdat het casino verkleind zal worden. “Daar hebben we begrip voor en we hebben ook niet geweigerd om daar over te onderhandelen,” aldus Dirksz. De onaangename verassing kwam toen bleek dat, ondanks dat de wet (van 1 april 2013) zegt dat bij overname van een bedrijf de nieuwe eigenaar alle werknemers en hun rechten moet overnemen, de nieuwe exploitant verklaarde dit niet te zullen doen. “Dit is een serieus probleem. De nieuwe eigenaar wil met de medewerkers praten, maar blijft op zijn standpunt dat hij geen relatie met hen heeft. Hij is ook van mening dat de salariskosten van de afgelopen 8 maanden voor rekening van de vorige exploitant komen en niet voor hem.” Dat zou inhouden dat de werknemers helemaal opnieuw moeten beginnen en voor de vakbond is dat onaanvaardbaar.