ORANJESTAD – De nieuwe exploitant van het voormalige Aura casino is door de vakbond FTA voor de keuze gesteld om de ontslagen werknemers hun achterstallige loon uitbetalen, zo niet, dan daagt de FTA hem voor de rechter. Dit heeft FTA-voorzitter Hubert Dirksz aan NoticiaCla.com verklaard. Tegelijkertijd gaf Dirksz aan bereid te zijn water bij de wijn te willen doen. Maar dat de nieuwe exploitant over de brug moet komen, staat voor de FTA vast.
WERKNEMERS GEVEN NIET OP
Volgens Dirksz hebben de 19 ontslagen werknemers vanaf december vorig jaar nog recht op acht maanden salaris en andere uitkeringen op grond van hun CAO. “De werknemers hebben hier recht op en daar gaan ze geen afstand van doen,” aldus de vakbondsleider. Volgens hem is de nieuwe exploitant verplicht deze salarissen voor zijn rekening te nemen. “Doet hij dat niet, dan moet de rechter het maar uitmaken,” aangevende dat de nieuwe exploitant desnoods voor de rechter wordt gedaagd.
ONDERHANDELINGEN VORIGE WEEK
Dirksz was zelf vorige week niet bij de vergadering van vorige week van de Landsbemiddelaar en de advocaat van de nieuwe exploitant. Die vergadering was volgens Dirksz van korte duur. “Het nieuwe bedrijf bleef bij zijn standpunt dat men maar 25 werknemers nodig heeft. Daar hebben we begrip voor, nu het casino kleiner zal worden.”Degenen die in dienst blijven, moeten volgens Dirksz dezelfde CAO en hetzelfde salaris en andere voordelen blijven houden. Hij is zich er van bewust dat de vertegenwoordiger van de nieuwe exploitant heeft aangegeven dat de overeenkomst niet doorgaat als de Landsbemiddelaar en de vakbond blijven vasthouden aan de uitbetaling van de 19 werknemers die overbodig zijn. “We weten dit, maar we vinden niet dat er misbruik van deze situatie kan worden gemaakt. We hebben aangegeven dat we bereid zijn te onderhandelen, want het meest belangrijke is dat het casino weer open gaat.” Daarom is Dirksz bereid om water bij de wijn te doen, maar alleen als er een positief eindresultaat is.