Bisdom Willemstad geeft verklaring uit over geregistreerd partnerschap

Bisdom Willemstad geeft verklaring uit over geregistreerd partnerschap

Posted on 7/14/2016, 10:25 AM AST | Updated on 7/14/2016, 10:30 AM AST

WILLEMSTAD – De kerk zal enig voorstel van het Parlement inzake "Geregistreerd Partnerschap” respecteren als een mensenrecht, maar een dergelijke verbinding niet kerkelijk erkennen. Dit is een van de vele stellingen die het bisdom Willemstad heeft opgetekend in een perscommuniqué naar aanleiding van het amendement dat Statenlid  Desiree de Sousa recentelijk heeft ingediend. 

VOORSTEL PARLEMENT

In het perscommuniqué staat dat het bisdom zich ervan bewust is dat het amendement niet betrekking heeft op het huwelijk tussen partners van hetzelfde geslacht, maar op geregistreerd partnerschap. Toch vindt de katholieke kerk het nodig erop te wijzen dat de overheid arbitrair handelt en tegen het algemeen belang ingaat door geregistreerd partnerschap tussen twee personen van hetzelfde geslacht op hetzelfde niveau te plaatsen als het huwelijk.

REACTIES OP PASTOOR SZPILA 

Het bisdom betreurt het dat de preken van pastoor Daniel Szpila voor zoveel commotie – en zelfs vandalisme hebben gezorgd, en stelt voorts achter de uitspraken van Szpila te staan. In ieder geval staat het bisdom niet achter het huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht, zoals valt op de maken uit het perscommuniqué.

Lees het volledige perscommuniqué hier.