Statenlid Desiree Croes vertrekt uit politiek en AVP

Statenlid Desiree Croes vertrekt uit politiek en AVP

Posted on 7/5/2016, 9:05 AM AST | Updated on 7/5/2016, 9:05 AM AST

ORANJESTAD – AVP Statenlid Desiree de Sousa-Croes heeft maandag haar vertrek uit de politiek aangekondigd. In een interview met journaliste Jacqueline Suttle van het blad Exclusivo op Facebook zegt Croes er genoeg van te hebben. Dit is haar laatste jaar als lid van de AVP, aldus Croes, die verder zei dat ze niet op de lijst van de AVP trugkomt, evenmin op enige andere lijst. Een van de redenen voor haar vertrek is de reactie van partijgenoten in het parlement en andere Statenleden op een amendement dat zij dinsdag gaat indienen, waarmee zij het geregistreerd partnerschap voor zowel heteroseksuele en homoseksuele paren mogelijk wil maken. Een andere reden is de verklaring van de pastoor van de parochie te Dakota, Daniel Szpila waarin hij het huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht veroordeelt. Maandag later op de avond heeft de Souza-Croes haar ontslag aan NoticiaCla.com bevestigd.

TWEE JAAR VECHTEN VOOR RECHTEN

De Sousa-Croes is lid van de LGBT-gemeenschap, is getrouwd met iemand van hetzelfde geslacht en zet zich al twee jaar in voor gelijke rechten voor deze groep. “Na twee jaar hou ik op met vechten,” zegt de Souza. Volgens haar is haar eigen partij verdeeld over dit onderwerp en dat betreurt ze. Het is de bedoeling dat zij dinsdag bij de Statenvoorzitter een amendment indient, dat op 22 augustus bij de behandeling van het nieuwe burgerlijk wetboek aan de orde zal komen.