Verschillende opvattingen ATIA en KVK inzake ondertekening AZV-protocol

Verschillende opvattingen ATIA en KVK inzake ondertekening AZV-protocol

Posted on 8/11/2014, 7:50 PM AST | Updated on 8/11/2014, 7:55 PM AST
  ORANJESTAD – Het AZV-protocol werd maandagmiddag ondertekend, maar moest rekenen op een minimaal draagvlak. Inmddels is duidelijk geworden dat de Aruba Trade and Industry Association (ATIA) en de Kamer van Koophandel (KvK) heel verschillend over de ondertekening van dit protocol denken. De initiele bijeenkomst - welke door een vertegenwoordiger van de overheid, Bart Kool, wordt aangeduid als een louter ceremoniele handeling - stond voor vorige week donderdag geagendeerd. De bijeenkomst werd echter letterlijk op het allerlaatste moment geannuleerd, omdat de overheid liet weten niet aanwezig te kunnen zijn wegens 'conflicterende agenda's'. De sociale partners, die wel al aanwezig waren, moesten onverrichter zake huiswaarts keren.   Dat er sprake is van een verschil van benadering tussen de ATIA en de KvK over de ondertekening van het AZV-protocol, werd maandag bekend, toen de ATIA via een persbericht 6 argumenten gaf waarom men het protocol gaat ondertekenen. De KvK daarentegen heeft NoticiaCla vorige week al bevestigd dat zij het protocol niet zullen tekenen. De Kamer heeft daar uitgesproken redenen voor.   De ATIA geeft in het persbericht een uitgebreide uitleg over de totstandkoming van het AZV-protocol en waarom zij met het document instemmen (zie hier uitleg in brief van ATIA). De verschillende opties waren dat de sociale partners (inclusief de KvK) zouden instemmen met een belasting overeenkomstig de BBO van 1% ter ondersteuning van de AZV, of een verhoging van de AZV-premie van 3%, direct af te dragen door de werkgevers en werknemers. Volgens het persbericht van de ATIA zijn de werkgevers- en werknemersorganisaties akkoord gegaan met de aanbevelingen van de directie van de AZV om een bijbetaling voor medicijnen en een eigen bijdrage voor doktersbezoeken te introduceren. Het bericht maakt ook melding van de toezegging van de overheid, bij monde van de minister belast met Volksgezondheid, om de kosten van de overheidsorganisatie te verlagen en de efficiency te verhogen. Onder die voorwaarde is de ATIA bereid het protocol te ondertekenen.   De Kamer van Koophandel stelt zich harder op en zegt eerst concrete resultaten van de overheidsinspanningen terzake te willen zien, alvorens zij ergens hun handtekening onder zetten. "Voordat de overheid de bevolking vraagt om meer aan de AZV bij te dragen, hetzij door premieverhoging dan wel via verhoging van de BBO, moet de overheid aantonen dat men zelf op een structurele manier aan kostenbesparing heeft gedaan," aldus afgelopen vrijdag de voorzitter van de Kamer, Omar Tromp, in een verklaring aan NoticiaCla, "En dat is nog niet gebeurd. Wij zien als Kamer van Koophandel nu geen reden om onze opvatting over het ondertekenen van het protocol te herzien."