Meningsverschil taxichauffeurs en minister over MB duurt voort

Meningsverschil taxichauffeurs en minister over MB duurt voort

Posted on 6/16/2016, 4:36 PM AST | Updated on 6/16/2016, 4:37 PM AST

ORANJESTAD – Enkele ontevreden taxichauffeurs zijn woensdagochtend bij elkaar gekomen en hebben zich door door vakbondsleiders over de huidige situatie laten informeren. Na afloop bleek dat deze groep het niet eens is met een deel van de wijzigingen die in een recente MB (ministeriële beschikking) van Minister Oduber staan. Dit in tegenstelling tot een andere groep taxichauffeurs, die zich wel met de MB kunnen verenigen. Het gaat om artikel 2 van de MB, waardoor het recht van overschrijving van een taxivergunning komt te vervallen. Volgens Linda Orman, die als woordvoerder van de ontevreden taxichauffeurs optreedt, worden hiermee de rechten van een familie afgepakt. Iets dat niet kan volgens haar: “Taxichauffeurs accepteren niet dat hun recht van artikel 15 lid 1 (van de landsverordening), wordt afgepakt.”

REACTIE MINISTER ODUBER

Minister van transport Otmar Oduber heeft in een reactie aan NoticiaCla.com laten weten dat de taxichauffeurs met hun actie politiek bedrijven en dat zij onjuiste informatie naar buiten brengen. Volgens de bewindsman komt de inhoud van de MB overeen met de inhoud van de landsverordening en is er niets veranderd. “De landsverordening zegt precies hetzelfde, maar de MB is opgesteld om te voorkomen dat er handel wordt gedreven met vergunningen,” licht Oduber toe. Gezien de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, vond hij het nodig om op dit punt  met beleid te komen en dit te onderstrepen via een MB. Feitelijk is er niets veranderd en de minister heeft evenmin meer of nieuwe bevoegdheden gekregen, zoals een groep taxichauffeurs nu doet voorkomen.