Vergunning Occidental hotel casino mogelijk ingetrokken

Vergunning Occidental hotel casino mogelijk ingetrokken

Posted on 5/31/2016, 7:15 AM AST | Updated on 5/31/2016, 7:16 AM AST

ORANJESTAD – Hoewel er maandag nog besprekingen gaande waren met een mogelijke Canadese exploitant voor het casino van het Occidental Hotel, zijn er aanwijzingen dat de overheid de vergunning voor het casino wil intrekken als de besprekingen niet succesvol zijn. In een gesprek maandag met NoticiaCla.com heeft minister van Arbeid, Paul Croes dit bevestigd. Die beslissing is echter een bevoegdheid van de minister van Justitie, Arthur Dowers en niet van Croes. De Landsbemiddelaar voerde gesprekken met drie partijen, namelijk de exploitant, de vakbond en de hoteleigenaar, maar over de inhoud en de resultaten is niets concreets naar buiten gekomen.

INTERVENTIE MINISTER

‘Ik doe mijn best om een exploitant te te vinden, maar als dat niet lukt, kan het proces niet langer voortduren’ gaf Croes toe aan NoticiaCla.com. Hij wees erop dat hij ook zijn best doet dat de werknemers hun cessantia krijgen, zonder dat het bedrijf failliet gaat: ‘Vanzelfsprekend met de steun van de Landsbemiddelaar en de SVB’. Over het ultimatum dat de vakbond heeft gesteld voor het vinden van een exploitant, bestaat verschil van mening. Volgens vakbond FTA was de datum 30 mei, maar volgens de bewindsman was deze al langer verlopen: ‘Maar de FTA heeft toch verder gezocht naar een mogelijke exploitant.’ Verder zei de minister dat de bewering als zou Barcelo/Occidental de werknemers moeten betalen, geen juridische basis heeft: ‘De werknemers hebben een overeenkomst met Aura Casino en niet met het hotel.’ Ondertussen wordt er nog onderhandeld met vertegenwoordigers van een Canadese groep die mogelijk interesse heeft in het casino.