ORANJESTAD – Nadat er klachten binnen gekomen waren over de deplorabele staat van de zowel de openbare en de katholieke begraafplaats te Zeewijk, is de Directie Volkgezondheid (DESPA) zelf polshoogte gaan nemen. In een persbericht geeft de Directie nu aan met de betrokken stakeholders naar een oplossing te zoeken. Volgens Jerry Staring van het Management Team van de DESPA heeft men samen met de Hygiënische Dienst en de beheerders van de begraafplaatsen de inspectie uitgevoerd en de situatie opgenomen.
DEPLORABELE STAAT
Volgens Staring is de situatie niet best. Er zijn veel open graven aangetroffen, maar ook graven waar botten zichtbaar zijn en vervallen graven waarvan niet meer te achterhalen is van wie ze zijn en die niet geregistreerd zijn. In de meeste gevallen betreft het oude graven. Bij nieuwere graven zijn de registraties wel in orde. De DESPA en de Hygiënische Dienst hebben in ieder geval vastgesteld dat er sprake is van een alarmerende situatie.
HYGIENE BELANGRIJK
Binnenkort wil de DESPA met de overige stakeholders, waaronder de DOW, het Bureau Bevolking en de beheerders van de begraafplaatsen samen zitten om na te gaan hoe men de problemen kan aanpakken. Er zijn veel graven aangetroffen, waarvan er zeker 300 zijn afgekeurd, die niet een gevaar voor de volksgezondheid zijn, maar ook andere risico’s vormen, omdat men erin kan vallen of verwondingen kan oplopen wegens uitstekende stukken ijzer. Voor de DESPA zelf is nu vooral de hygiëne belangrijk. Men gaat prioriteit geven aan het op passende wijze ruimen van de botten die op de begraafplaatsen worden aangetroffen. Die zullen in een gemeenschappelijk graf worden begraven, als niet bekend is wie de naaste familie is.Nog niet duidelijk is hoe het probleem van de niet-geregistreerde graven wordt aangepakt.