ORANJESTAD - Over drie dagen verloopt de deadline voor de overname van de raffinaderij en moet duidelijk zijn of de overheid en CITGO een overeenkomst hebben. NoticiaCla.com heeft aanwijzingen dat de datum niet zal worden gehaald en dat meer tijd nodig is om tot een definitieve deal te komen. In tegenstelling tot de beide eerdere keren dat verlenging nodig was, heeft CITGO niet aangegeven dat men een verlenging van de termijn wil. Dit gegeven zorgt voor veel bezorgdheid en nervositeit bij de onderhandelaars aan de zijde van de overheid. Er is nog steeds geen zekerheid dat de deal doorgaat. En dat laatste zou de overheid in grote problemen brengen.
OVERHEID VOORZICHTIG
Vorige week was de minister van energiezaken, Mike de Meza nog voorzichtig en gaf hij aan dat ‘partijen positief zijn’ en dat ‘de neuzen dezelfde richting op staan’. Tegelijkertijd kon hij geen zekerheid geven dat de overeenkomst op 31 maart rond zou zijn. Ook werd duidelijk dat CITGO had geinformeerd wat er zou gebeuren als deze deadline niet zou worden gehaald. NoticiaCla.com heeft begrepen dat op die datum in ieder geval een inventarisatie moet worden gemaakt van de stand van zaken en dat aan de hand daarvan bekeken wordt wat er vervolgens gaat gebeuren. Dus de komende dagen zal het erom spannen of de raffinaderij weer open gaat of niet.
ONTWIKKELINGEN NAAST ELKAAR
Inmiddels is in San Nicolaas, in het voormalige kantoor van de Directie Openbare Orde en Veiligheid (DOOV) door de overheid een tijdelijke helpdesk geopend, om het solliciteren bij CITGO te faciliteren. Op politiek terrein heeft de MEP-fractie zich al laten horen Bij monde van Glembert is aangezegd om de heropening van de raffinaderij niet te frustreren, omdat de problemen in het parlement dan groter zullen zijn dan bij de introductie van de landsverordening financieel toezicht. Wat dat precies zou inhouden, heeft Croes niet gezegd.