Leden van vuurwapenbende krijgen forse straffen opgelegd

Leden van vuurwapenbende krijgen forse straffen opgelegd

Posted on 3/14/2016, 11:37 AM AST | Updated on 3/14/2016, 11:37 AM AST

ORANJESTAD - Het Gerecht in Eerste Aanleg heeft recentelijk vonnis gewezen in een grote zaak tegen een georganiseerde bende, die zich bezighield met het invoeren en verkopen van vuurwapens. Daarnaast heeft het Gerecht ook twee kopers tot flinke straffen veroordeeld. De inhoudelijke behandeling van de zaak vond plaats op 4 en 8 maart jl.

De politie begon, onder leiding van het Openbaar Ministerie, in november 2015 met een planmatig onderzoek naar de handelingen van deze groep. Al na twee weken werden acht verdachten in Aruba aangehouden, waarvan vijf deel uitmaakten van de criminele organisatie. Tijdens het onderzoek werden zeven vuurwapens in beslag genomen. In die twee weken tijd had de organisatie kans gezien vuurwapens vanuit Venezuela naar Aruba te smokkelen, een aantal vuurwapens te verkopen en plannen te maken om een nieuwe levering vanuit Venezuela mogelijk te maken.

De verdachten zijn van Arubaanse, Venezolaanse en Colombiaanse afkomst en varieren in leeftijd van 16 tot 51 jaar. De politie en het Openbaar Ministerie hadden in die tijd nog een andere belangrijke verdachte in beeld en die werd, na overdracht van informatie aan Venezolaanse autoriteiten, door de Venezolaanse politie in Venezuela gearresteerd. Hij zit in voorlopige detentie in Venezuela en zal in dat land ook worden vervolgd. Hij geldt als leider van de bende.

Zoals al vermeld, gaat het in Aruba om acht verdachten. De deelnemers aan de criminele organisatie zijn de Arubaan E.D.B. (29), de Venezolanen H.B. (44), V.A.C.C. (21)  en K.A.B.L. (36) en de Colombiaan E.A.E.B. (21). Tegen al deze verdachten werd door de officier van justitie 6 jaar gevangenisstraf geeist. De verdachten B., H.B., C.C. en E.B. werden veroordeeld tot een gevangenisstraf van vier jaar, waarvan 1 jaar voorwaardelijk en een proeftijd van twee jaar. De verdachte B.L. werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van veertig maanden, waarvan 10 maanden voorwaardelijk en een proeftijd van twee jaar. 

Twee van de andere drie verdachten zijn kopers van vuurwapens. Het betreft de Arubanen M.R.L. (51) en M.E.T. (17). De verdachte L. is in het verleden meerdere malen veroordeeld voor overtreding van de vuurwapenverordening. Op het moment van zijn aanhouding had hij twee vuurwapens bij zich op de openbare weg, waarvan een onder handbereik. De officier eiste 18 maanden gevangenisstraf tegen hem. Door de rechtbank werd hij ook daartoe veroordeeld. Tegen de verdachte T. eiste de officier jeugddetentie van 12 maanden, waarvan 4 voorwaardelijk en een proeftijd van twee jaar. Tegen de verdachte E.J.V.S. (16) eiste de officier jeugddetentie van 87 dagen, waarvan 30 dagen voorwaardelijk, en een proeftijd van 2 jaren. Hij trok met de oudere verdachte L. op en zat bij hem in de auto op het moment van zijn aanhouding. De rechter oordeelde in beide zaken conform de eis.

Aruba is een van de veiligste Caribische eilanden en het Openbaar Ministerie wil dat dat zo blijft. Daarom zal de bestrijding van vuurwapenbezit worden geïntensiveerd in de vervolgingsfase. Er zal hard worden opgetreden en hoge straffen worden geeist om de ernst en de algemene en speciale preventie te verhogen. Niet alleen om de verdachten die voor de rechter komen ervan te weerhouden in de toekomst opnieuw strafbare feiten te plegen, maar ook om andere personen af te schrikken om te denken dat in Aruba gemakkelijk geld zou kunnen worden verdiend met de verkoop van vuurwapens.