ORANJESTAD – Bij de upgrading van de software van het windmolenpark te Vader Piet in de nacht van woensdag op donderdag is er iets fout gegaan. Hierdoor viel een deel van de electriciteitsproductie van de WEB (Water- en Energiebedrijf) uit. De uitval vond plaats om 3.25 uur in de ochtend en rond 5.25 uur was het de WEB weer gelukt op volle kracht te draaien. Degenen die de bewuste nacht wakker waren, konden de ontwikkelingen bij de WEB via de Facebook-pagina van de WEB en de internetkranten bijhouden. Gevolg van de storing was een zogenaamde ‘brown out’, waarbij niet het hele eiland, maar delen zonder stroom kwamen te zitten. Een eerste onderzoek wees uit dat de oorzaak lag bij een technisch mankement bij het windmolenpark te Vader Piet, dat gedurende de upgrading van de software optrad. De upgrading zou om 3 uur in de ochtend starten en er was niet voorzien dat dit enige invloed zou hebben op de stroomvoorziening. Toen het probleem ontstond heeft de WEB de stroomvoorziening naar bepaalde buurten gestopt, om te voorkomen dat uiteindelijk een totale ‘black out’ zou optreden. Er is nader onderzoek nodig om na te gaan hoe dergelijke problemen in de toekomst kunnen worden voorkomen.
STROOMONDERBREKING
Bij een stroomonderbreking, zoals bij de ‘brown out’ van donderdagochtend, wil het publiek direct weten wat er aan de hand is, hoe lang de electriciteit wegblijft en wanneer de situatie weer wordt genormaliseerd. De WEB kan in dergelijke gevallen niet meer naar buiten brengen dan er op dat moment bekend is. Prioriteit van de WEB bij storingen is om de stroomvoorziening weer op gang te brengen. Daarna wordt nagegaan wat er nodig is om dergelijke incidenten te voorkomen. Elke stroomstoring is er een te veel en de WEB verzekert dat men het uiterste doet om storingen te voorkomen. Het bedrijf biedt zijn verontschuldigingen aan voor het ongemak dat de samenleving door de storing donderdag in de vroege ochtenduren heeft ondervonden.