ORANJESTAD – De onderhandelingen met Citgo gaan de goede kant op. Dat verklaarde minister van Arbeid Paul Croes bij zijn aankomst vanuit Housten afgelopen weekeinde. Zoals bekend was Croes, samen met ministervan Energiezaken Mike de Meza en een groep experts, vorige week in Houston om verder over de heropening van de raffinaderij te onderhandelen. Volgens de bewindsman was het een bijzonderpositief bezoek en hebben de technische, juridische en financiële experts samen met het Citgo-team hard gewerkt om de benodigde documenten gereed te krijgen, zodat de overeenkomst op 31 maart kan worden getekend. Volgens de minister zal dat een grote dag worden, ook gezien de impact die de overeenkomst voor het land zal hebben.
VERGUNNINGEN
Naast de werkzaamheden voor de overeenkomst zelf is er ook gesproken over de vergunningen die nodig zijn als Citgo werknemers van buiten Aruba wil aantrekken. Volgens Croes heeft de Arubaanse delegatie aangegeven dat daar een speciale procedure voor zal komen en heeft men in Houston een toelichting gegeven op de ‘Citgo-desk’ die de Arubaanse overheid voor dit doel heeft opgericht. De minister gaf aan dat er grote belangstelling bestaat voor mogelijke banen bij de raffinaderij en dat veel mensen weer terug willen komen naar Aruba: ‘Wij zijn op dit moment de namen en CV’s aan het inventariseren van de geïnteresseerden,’ aldus Croes. Voor nu is het afwachten of op 31 maart inderdaad de overeenkomst wordt getekend en de raffinaderij weer opengaat.