Astronauten ISS geland na jaar in de ruimte

Astronauten ISS geland na jaar in de ruimte

Posted on 3/2/2016, 9:29 AM AST | Updated on 3/2/2016, 9:36 AM AST

KHAZAKSTAN - Eindelijk voelen de Amerikaan Scott Kelly en de Rus Michail Kornienko weer de zwaartekracht. De twee ruimtevaarders zijn in de nacht van dinsdag op woensdag teruggekeerd naar de aarde. Ze waren bijna een jaar in het internationale ruimtestation ISS, het langste verblijf daar ooit.Kelly en Kornienko kregen op de terugweg gezelschap van een Rus die zes maanden in het ISS zat. Hun capsule werd woensdagochtend om 02.05 uur Nederlandse tijd losgekoppeld van het ISS. Ze zakten vervolgens uit hun baan rond de aarde. Ruim drie uur later kwamen ze neer op de steppe van Kazachstan.De opluchting bij de ruimtereizigers was groot. 'We hebben het gered', zo grapte Kelly, die een paar weken geleden toegaf dat het jaar langer had geduurd dan hij vooraf had verwacht. Later twitterde hij: 'De reis is nog niet over, blijf volgen hoe ik de aarde herontdek. Ik zie je beneden!' In totaal is Kelly nu vier keer de ruimte in geweest en heeft hij er 520 dagen doorgebracht. BRON: AFP