Minister de Meza deelt mening KVK over Citgo deal niet

Minister de Meza deelt mening KVK over Citgo deal niet

Posted on 3/1/2016, 3:55 PM AST | Updated on 3/1/2016, 3:57 PM AST

ORANJESTAD – De minister belast met energiezaken, Mike de Meza, is het niet eens met de analyse en de opvattingen van de Kamer van Koophandel (KvK) inzake het plan voor de raffinaderij en de overeenkomst met CITGO. In een gesprek vanochtend met Erin Croes van Magic FM, dat vlak voor zijn vertrek naar Houston plaatsvond, sprak de bewindsman zijn afkeuring uit over de recente publicatie van de KvK over dit onderwerp: ‘Ik deel hun mening niet’.

Volgens De Meza gaat de Kamer er bovendien ten onrechte van uit dat CITGO de eerste is die de raffinaderij gaat gebruiken als een ‘upgrader’, in plaats van een volledige raffinaderij zoals Aruba die heeft gekend te exploiteren. Feit is, aldus de bewindsman, dat de raffinaderij sinds de overname door Coastal nimmer meer volledig heeft gefunctioneerd. Met ‘upgraden’ nu wordt bedoeld dat de raffinaderij een tussenprodukt zal maken: de aangeleverde olie zal van kwaliteit worden verbeterd, waarna elders een eindprodukt zal worden gemaakt. Dit deed volgens De Meza de Arubaanse raffinaderij al geruime tijd.