Minister Oduber: Toeristen visum-kwestie heeft onze aandacht

Minister Oduber: Toeristen visum-kwestie heeft onze aandacht

Posted on 7/29/2014, 12:27 PM AST | Updated on 7/29/2014, 12:30 PM AST
  ORANJESTAD - "De kwestie van visa voor toeristen met onroerend goed in Aruba en voor langer verblijf, heeft de volle aandacht van de betrokken instanties," aldus de reactie van de minister belast met toerisme, Otmar Oduber aan NoticiaCla. Volgens Oduber heeft hij in mei alle luchtvaartmaatschappijen en betrokken partners (reisbureaus en hotels e.d.) in de hotelindustrie al op de hoogte gesteld over de gangbare regels: "De Directie Buitenlandse Betrekkingen is nu in overleg met de IATA en overige partners, om alle onduidelijkheden ter zake weg te nemen." (lees hier de brief)   Afgelopen maandag kwam deze kwestie in de publiciteit, naar aanleiding van een bericht over een Amerikaanse toeriste die niet naar Aruba kon afreizen wegens interpretatiegeschilen over de toelatingsvereisten voor verblijf in Aruba langer dan 30 dagen. Volgens het systeem TIMATIC dat door de IATA (de internationale luchtvaartorganisatie) wordt gehanteerd, hebben alle toeristen die langer dan 30 dagen in Aruba wilen verblijven  visum nodig, hetgeen volgens het Arubaanse toelatingsbeleid niet het geval is. NoticiaCla heeft hier in een eerder artikel over bericht.