De Meza: de Gouverneur heeft zich niet aan zijn woord gehouden

De Meza: de Gouverneur heeft zich niet aan zijn woord gehouden

Posted on 7/23/2014, 11:18 AM AST | Updated on 7/23/2014, 11:19 AM AST

ORANJESTAD - "Noch de Koninkrijksregering noch de Gouverneur hebben zich aan hun woord gehouden." Aan het woord is minister Mike de Meza over het feit dat de Gouverneur de begroting van het Land voor het dienstjaar 2014 nog niet heeft getekend. De Meza gaf dinsdagmiddag aan dat de Gouverneur niet heeft getekend, terwijl premier Eman zich naar zijn zeggen wel aan "de afspraak" had gehouden. Volgens De Meza heeft premier Eman zijn hongerstaking beeindigd naar aanleiding van gemaakte afspraken, die hij (de premier) wel, maar de andere partijen (Koninkrijksregering en Gouverneur) niet zijn nagekomen.Volgens De Meza is de Gouverneur niet gevraagd om de overheid een gunst te doen, maar slechts om zich aan de wet te houden. De bewindsman stelt dat de ministerraad "van Gouverneur Refunjol de verzekering heeft gekregen dat wij (afgelopen) maandag duidelijkheid zouden krijgen en dat er een beslissing zou worden genomen."  Daarvan is nu geen sprake. "Alle bijzonderheden rond de hongerstaking en alle afspraken die in dit verband zijn gemaakt zullen woensdagavond tijdens de nationale toespraak van minister- president Mike Eman aan de orde komen," aldus de Meza."In deze toespraak zal de minister-president uitleggen wat er de afgelopen maanden is gebeurd en zal duidelijkheid worden gegeven over alle afspraken die zijn gemaakt, zodat de Arubaanse bevolking gedetailleerd op de hoogte is van de oorzaak van de huidige problemen." Hij wijst er vervolgens op dat de huidige situatie geen toonbeeld is van democratie, nu de hoogste organen van het Koninkrijk zich niet houden aan het Statuut en het Reglement van de Gouverneur. Nu er geen mogelijkheid is om dit probleem op een andere manier te beslechten, is er volgens de bewindsman geen andere mogelijkheid dan het publiekelijk aan de orde te stellen.Volgens De Meza is dit de eerste keer dat een instituut een begrotingswet 'gijzelt' en daarmee het Land in enorme problemen brengt. "Betreurenswaardig is dat de verantwoordelijke ministers de afgelopen twee maanden hun verplichtingen naar bijvoorbeeld de stichtingen niet kunnen nakomen. Zij dragen daar nu de verantwoordelijkheid voor en niet de Gouverneur, die de begroting niet wil tekenen," stelt De Meza tot besluit.