ORANJESTAD - De werkzaamheden van de Plataforma Ley di Cacho in verband met de inwerkingtreding van de nieuw hondenverordening per 1 januari aanstaande vorderen gestaag. In verband hiermee brachten twee leden van het platform, dierenarts Natalie Booi en hondentrainer Tito Lacle dinsdagmiddag een bezoek aan minister van Justitie Arthur Dowers. Tijdens dit gesprek is de bewindsman op de hoogte gesteld van de plannen van het platform en van de structurele voorzieningen die daar voor nodig zijn. Gedacht moet bijvoorbeeld worden aan een terrein waar opgepakte straathomden tijdelijk kunnen worden opgevangen en beleid om de dieren zo mogelijk te resocialiseren en te plaatsen.
Het platform bestaat uit een groep Arubaanse professionals op het gebied van honden, varierend van dierenartsen, politiefunctionarissen, hondentrainers en -verzorgers en wetgevingsjuristen. De groep is inmiddels vier maanden bezig met de voorbereiding van de inwerkingtreding van de nieuwe wet. In oktober is gestart met een bewustwordingscampagne, in welk kader ook een website
www.plataformaleydicacho.org en een Facebook-pagina zijn geintroduceerd en alle huishoudens in Aruba een brochure hebben ontvangen. Afgelopen weekeinde werden demonstraties gegeven van het gebruik van een 'looplijn', een alternatief voor mensen die geen ommuurde tuin of terrein hebben en hun hond niet binnen kunnen houden.
Per 1 januari zullen verschillende teams de wijken in gaan om de leefomstandigheden van honden te bekijken, de eigenaren van loslopende honden aan te spreken en de honden zo nodig in beslag te nemen. Het platform doet er alles aan om de introductie van de nieuwe wet zo verantwoordelijk en goed mogelijk te laten verlopen en geniet hierbij de steun van de overheid en het parlement. In de komende weken gaat de bewustwordingscampagne door.