DOW sluit gebouw DIMAS/Directie Arbeid opnieuw wegens stankoverlast

DOW sluit gebouw DIMAS/Directie Arbeid opnieuw wegens stankoverlast

Posted on 10/10/2014, 6:24 PM AST | Updated on 10/10/2014, 6:25 PM AST
    ORANJESTAD – Het gebouw waar de DIMAS en de Directie Arbeid sinds enkele enkele maanden in zijn gehuisvest, is vrijdag wederom voor enkele dagen wegens stankoverlast gesloten. Dit heeft NoticiaCla.comvan de Dienst Openbare Werken (DOW) vernomen. De DOW gaat nu samen met een aannemer proberen het probleem te verhelpen. 'We moeten zorgen dat de stank verdwijnt en de lucht in het gebouw zuiveren,' verklaarde een medewerker van de DOW, vrijdag in de namiddag. Alle afspraken die clienten van de DIMAS hebben op komende maandag 13 en dinsdag 14 oktober worden in verband hiermee verzet naar resp. 20 en 21 oktober. Dit geldt voor alle clienten die een afspraak hebben in verband met tijdelijke verblijfsvergunningen. De oorspronkelijk afgesproken tijdstippen van de afspraken blijven wel hetzelfde.   Donderdag heeft NoticiaCla.com bij wijze van primeur bericht dat de situatie van de stankoverlast opnieuw was verergerd, toen nog eens 20 medewerkers zich ziek hadden gemeld. De directeur van de DIMAS (Departamento di Integracion, Maneho y Admision di Stranhero, oftewel Directie vreemdelingenzaken) Kathy Ruiz-Paskel, had dit donderdagmiddag aan NoticiaCla.com bevestigd. Volgens Ruiz was er sprake van een moeilijke situatie en was er nog geen uitslag van het onderzoek dat door de Dienst Technische Inspectie en de Hygienische Dienst was verricht. 'Ik hoop dat dit maandag beschikbaar is. DOW heeft ook een plan van aanpak in voorbereiding,' aldus Ruiz, die NoticiaCla.com voor verdere informatie doorverwees naar DOW, die hier de leiding in moet nemen.   Eerder deze week was ook al bericht dat de medewerkers van de DIMAS te maken hadden met een enorme stankoverlast in het gebouw waar de dienst is gehuisvest, en waardoor afgelopen dinsdag zich opnieuw 6 personen ziek hebben gemeld, naast de groep personen die al sinds september thuis zit vanwege de aanhoudende rioollucht. NoticiaCla.com is dinsdag zelf polshoogte gaan nemen en heeft geconstateerd dat in verschillende delen van het gebouw inderdaad een vieze lucht hangt.   Volgens Ruiz klagen de medewerkers onder meer over huiduitslag, pijnlijke ogen en keel en over hoofdpijn. Het is nu afwachten wat de desbetreffende instanties doen die hier van op de hoogte zijn gesteld. Ruiz sluit niet uit dat etages of misschien wel het hele gebouw gesloten moet worden, afhankelijk van de resultaten van het onderzoek naar de oorzaken van de overlast. Tot er een oplossing is gevonden, probeert zij de medewerkers op andere plekken in het gebouw te laten werken, maar die mogelijkheid is niet onbeperkt.   Sinds de DIMAS en de Directie Arbeid het gerenoveerde gebouw hebben betrokken is de Dienst Technische Inspecties (DTI) al 4 keer langs geweest om luchtmetingen uit te voeren. Woensdag heeft ook de Hygienische Dienst metingen verricht. De resultaten zullen waarschijnlijk eind van de week bekend zijn: ‘Hopelijk weten we dan of het gebouw geschikt is om in te werken.’   De DIMAS is van 8-12 september voor het publiek gesloten geweest om het gebouw goed te kunnen onderzoeken. Omdat er toen ook een Nederlandse delegatie op bezoek was, rezen de vermoedens dat er sprake was van een ‘smoke screen’ om de DIMAS zelf te kunnen onderzoeken. Het gebouw werd onderzocht door een team bestaande uit medewerkers van de brandweer, DTI, de Hygienische Dienst, de Sociale Verzekeringsbank en DOW, aangevuld met medewerkers van de DIMAS en de Directie Arbeid. De minister werd geadviseerd om het gebouw te sluiten en de airconditioning uit te zetten, om zo het onderzoek te faciliteren. Ruim twee weken nadat DIMAS het gebouw weer had betrokken, kwam echter ook de stank terug.