ORANJESTAD – De vakbonden SEPPA, SADA, SIMAR, SPA, STT, SIWA en UEA willen dat de overheid stopt met elke maatregel die het welzijn van de bevolking aantast, zo niet dan zullen er meer manifestaties volgen. Dit is de belangrijkste boodschap die de vakbonden donderdagmiddag aan minister-president Mike Eman tijdens een spoedvergadering meegaven. De bijeenkomst vond donderdag plaats op verzoek van de vakbonden en werd gehouden in het dr Edward Cheung Centrum te Sasaki. De vakbonden hebben bij deze gelegenheid de premier een manifest aangeboden.
De voornoemde vakbonden eisen dat de regering met economisch, monetair en fiscaal beleid komt dat bijdraagt aan de groei en het creëren van werkgelegenheid, in plaats van afbreuk te doen aan het sociale zekerheidsstelsel en het het nemen van maatregelen die werkloosheid veroorzaken. In bun manifest stellen de bonden dat iedereen recht heeft op een fatsoenlijke baan en goede publieke dienstverlening, onderwijsvoorzieningen en een goede gezondheidszorg voor jongeren en ouderen: ‘Een land dat geen goede overheidsvoorzieningen kent, is een arm land, waar mensen een beperkt leven leiden. In een land waar geen goed onderwijs wordt gegeven, kunnen de leiders zich schuldig maken aan machtsmisbruik en het land in verloedering brengen. We refereren hier bijvoorbeeld aan Haiti, waar door slechte publieke dienstverlening veel dingen fout zijn gegaan.’ De SEPPA, SADA, SIMAR, SPA, STT, SIWA en UEA eisen in hun manifest dat de overheid in plaats van maatregelen die het welzijn van de bevolking aantasten, met alternatieven komt die niet de portemonnee van de mensen raakt (lees het manifest hier).