Oorzaken gewelddadige afloop manifestatie

Oorzaken gewelddadige afloop manifestatie

Posted on 10/2/2014, 7:28 PM AST | Updated on 10/2/2014, 7:29 PM AST

ORANJESTAD - Afspraken die gaandeweg werden gewijzigd, zijn mogelijk de oorzaak dat een aanvankelijk vreedzame manifestatie woensdagavond eindigde in geweld. Foto's en video's verspreid via de sociale en andere media tonen geen positieve beelden van het eiland: de mobiele eenheid staat grimmig voor het bord 'IARUBA'. Andere beelden tonen het optreden van de ME. De discussie gaat nu over de vraag of de inzet van de ME de aanzet voor het geweld vormde. Aan de andere kant eindigde de manifestatie veel later dan was gepland.

De vergunning voor de manifestatie verliep om 18.30 uur en het lag in de bedoeling dat de manifestanten dan ook huiswaarts zouden keren. Toen dat niet gebeurde, heeft de politie de situatie nog een tijdje aangezien. Organisator van de manifestatie, Hendrik Tevreden, bevestigde aan NoticiaCla.com dat hij inderdaad tot 18.30 een vergunning had. Volgens hem begon het probleem toen de ministers niet correct handelden, door terug te keren naar het bestuurskantoor voordat de organisatoren waren uitgesproken. De organisatoren waren hier niet blij mee en vonden dat zij hierdoor hun plannen moesten wijzigen. "Wij wilden op zijn minst een antwoord van de minister," aldus Tevreden aan NoticiaCla.com. Commissaris Trudy Hassel, de hoogst aanwezige rang op dat moment, trad in opdracht van korpschef Dolfi Richardson meteen in overleg tussen de partijen. Uiteindelijk moest zij aan Tevreden berichten dat de ministers niet meer naar buiten zouden komen. NoticiaCla.com was hiervan getuige.