DEN HAAG - Minister Ronald Plasterk (Koninkrijkszaken) grijpt in op St. Maarten om de corruptie te bestrijden. Het Openbaar Ministerie krijgt meer mensen, de grensbewaking wordt versterkt en er komt een toezichthouder integriteit. Dat zei de bewindsman woensdag. Volgens hem blijkt uit recent onderzoek dat „het bederf in alle lagen” op St. Maarten voorkomt. Het land met circa 40.000 inwoners kan de problemen niet alleen oplossen, aldus Plasterk. „We moeten samen zorgen dat het niet verder afglijdt.”
Het speciale team van het OM moet zich richten op witteboordencriminaliteit inclusief de politieke kring. „Politici moeten onkreukbaar zijn.” Verder wil hij de Kustwacht, douane, marine en politie versterken. Zij zullen worden aangestuurd vanuit Den Haag. Plasterk vindt de resultaten van het rapport van PWC „ontluisterend”. Uit het onderzoek blijkt dat er sprake is van belangenverstrengeling en machtsmisbruik in het kleinste land van het koninkrijk. „Dit kan zo niet verder”, stelt de minister. In de Tweede Kamer was aangedrongen op ingrijpen. In de Kamer wordt later woensdag over St. Maarten gesproken wanneer de begroting Koninkrijksrelaties wordt behandeld.