Oud-Gouverneur Aruba ingezet bij relatie Statia en Nederland

Oud-Gouverneur Aruba ingezet bij relatie Statia en Nederland

Posted on 7/31/2017, 11:29 AM AST | Updated on 7/31/2017, 11:31 AM AST

ST. EUSTATIUS – De oud-Gouverneur van Aruba, Fredis Refunjol is gevraagd te helpen bij de verbetering van de relatie tussen Sint Eustatius en Nederland. Dat meldt de St Martin Daily Herald . Refunjol vormt samen met Jan Franssen een commissie van wijzen, die door de Nederlandse regering is gevraagd aan de relatie tussen Statia en Nederland te werken. De commissie is vorige week op het eiland op bezoek geweest. “We hebben erg veel informatie gekregen. Nu moeten we die verwerken en aan oplossingen denken,” aldus Franssen. Het rapport van de commissie moet 1 oktober klaar zijn. Er staan op het programma nog gesprekken met onder meer het CFT en vertegenwoordigers van verschillende ministeries op het eiland. In september zullen de ‘wijze mannen’ het eiland bezoeken voor afrondende gesprekken.

Begrepen is dat de regering van Statia niet met de commissie heeft willen praten. Het eiland zit op een ramkoers met de Nederlandse regering. Al vanaf het begin dat Statia direct onder Nederland viel als een van de BES-eilanden, zijn er problemen geweest. Bron en foto: St Maarten Daily Herald.