Telearuba en vakbond FTA hebben elkaar niet gevonden

Telearuba en vakbond FTA hebben elkaar niet gevonden

Posted on 7/25/2017, 7:42 PM AST | Updated on 7/25/2017, 7:43 PM AST

ORANJESTAD – De directie van Telearuba en vakbond FTA zijn vanochtend niet tot een akkoord gekomen. Volgens vakbondsleider Hubert Dirksz vindt de directie dat er voldoende transparantie binnen het bedrijf is en dat er geen sprake is van onregelmatigheden. De vakbond is het daar niet mee eens, aldus Dirksz in een verklaring aan NoticiaCla. Ook wil de FTA erkend worden zonder referendum, iets dat de directie onacceptabel vindt. Directeur Andre Schouten zei pas een verklaring aan NoticiaCla te willen geven na afloop van de vergadering die voor vrijdag staat gepland.

SITUATIE

De vakbond wil de lange weg van een referendum voorkomen, omdat dit volgens hun niet in het voordeel van het personeel is. De directie zou daarvan gebruik kunnen maken om aan allerlei wensen van het personeel te voldoen, waardoor een vakbond niet meer nodig zou zijn. De vakbondsvorozitter wil dat voorkomen. Hij wil dat de directie de vakbond als vertegenwoordiger van het personeel accepteert, zodat direct gestart kan worden met het aanpakken van de problemen. Een van de problemen is volgens Dirksz dat er sprake is van discriminatie, waarbij beter opgeleide of ervaren werknemers bepaalde functies niet krijgen of minder salaris krijgen dan anderen die minder voorbereid zijn. De advocaat van de directie zou aandringen om de lange weg te bewandelen, namelijk een referendum. Dat proces kan zeker een maand duren. Vrijdag praten de partijen verder. De vakbond sluit niet uit dat er problemen komen bij het televisiestation als partijen dan niet tot een akkoord komen.Foto met dank aan Effect Neon.