ORANJESTAD – Statenlid voor de MEP-partij, Xiomara Ruiz-Maduro is het afgelopen weekend slachtoffer geworden van huiselijk geweld, gepleegd door haar echtgenoot H. Ruiz. Partijleider Evelyn Wever heeft dit maandagochtend aan NoticiaCla bevestigd. Uit verzamelde informatie is begrepen dat de echtgenoot het Statenlid heeft aangevallen gedurende een ruzie. Ruiz-Maduro heeft aangifte gedaan, naar aanleiding waarvan haar echtgenoot is aangehouden en in verzekering is gesteld.
Begrepen is dat het niet de eerste keer is dat er sprake is van agressie, maar dat er nu een grens is overschreden. Het nieuws heeft veel aandacht gekregen, zowel door de functie van het slachtoffer (Statenlid) maar ook de positie van de echtgenoot, die een ambtenaar is. In een publieke verklaring heeft Ruiz-Maduro gezegd dat zij met huiselijk geweld te maken heeft gehad en dat zij nu besloten heeft het misbruik te doen stoppen. In een radioprogramma van Edmond Croes op TOP FM heeft zij verder verklaard dat zij er zeker van is dat zij deze moeilijke momenten te boven zal komen. Ze vroeg tijdens het programma ook om begrip aan het publiek, zodat zij de ruimte krijgt om met deze verdrietige situatie om te kunnen gaan. Op de archieffoto: het Statenlid en haar echtgenoot in betere tijden.