ORANJESTAD – De ambtenarenvakbonden zijn fel gekant tegen de voorgenomen verhoging van de tarieven voor electriciteit. De vakbonden SADA, SIMAR en SPA hebben de laatste sociale dialoog over dit onderwerp bijgewoond om geinformeerd te raken. De SEPPA doet al geruime tijd niet meer mee aan de sociale dialoog. De drie ambtenarenvakbonden werden in de sociale dialoog geconfronteerd met vaststaande feiten: er werd eenvoudigweg medegedeeld dat de tarieven worden verhoogd. De bonden kregen als argumenten te horen dat de consumenten bewuster en minder energie gebruiken, dat allerlei prijzen zijn gestegen en dat er minder inkomsten zijn.
De vakbonden geven aan dat de overheid en de utiliteitsbedrijven de tarieven hebben verlaagd en vervolgens de bevolking hebben opgeroepen om anders te leven en minder stroom te gebruiken, te investeren in ‘inverters’ (waarmee de commercie winst heeft gemaakt) onder het voorwendsel dat men op die manier minder verbruikt en ‘groen’ leeft. Degenen die zich dit konden veroorloven hebben dat ook gedaan. “Nu in 2014 betalen we de prijs en worden de energieprijzen verhoogd. De verhoging van de watertarieven komt hier ongetwijfeld achteraan,” aldus een van de vakbonden. Er moet koste wat het koste hoge winst worden gemaakt, waardoor de bevolking in een moeilijke positie komt. De vakbonden wijzen er op dat deze maatregel tot stand is gekomen zonder enige discussie. Men is nu benieuwd hoe de bevolking zal reageren als de prijzen inderdaad worden verhoog