Veel interesse voor vrijgekomen vrije zoneterrein haven

Posted on 7/6/2017, 9:29 AM AST | Updated on 7/6/2017, 9:30 AM AST

ORANJESTAD – Er is veel lokale en internationale belangstelling voor het vrijgekomen terrein van de voormalige vrije zone bij de haven te Oranjestad. Dat heeft Jossy Figaroa, directeur van de Aruba Ports Authority (APA), aan NoticiaCla bevestigd. Na de verhuizing van de containerhaven naar Barcadera is gestart met het schoonmaken van het voormalige vrije zoneterrein, zodat het gebruikt kan worden voor andere bestemmingen. Het gaat om een terrein van meer dan 200.000 m2, waarvan 40% voor publiek gebruik is bestemd (in de vorm van een park) en 60% voor ontwikkeling. “We zijn al heel ver met het masterplan,” aldus Figaroa. Deze week nog zal het bedrijf dat het masterplan ontwikkelt een presentatie geven, waarna het naar de ministerraad kan voor goedkeuring.

WERK AAN DE WINKEL

Figaroa geeft toe dat er nog wel wat werk aan de winkel is: verschillende leegstaande gebouwen moeten nog worden neergehaald. Ook moet de status van ‘vrij zone’ worden opgeheven. “Ik heb begrepen dat de Directie Wetgeving en Juridische Zaken bezig is met een landsbesluit. Zodra dat klaar is, kunnen we ook de overige gebouwen neerhalen,” verklaarde Figaroa. Alles moet in november klaar zijn, zodat in februari volgend jaar de eerste stukken terrein uitgegeven kunnen worden. Degenen die een stuk terrein kopen, moeten dat ontwikkelen conform het master plan van de overheid. Daar is zowel lokaal en internationaal veel belangstelling voor, aldus de directeur APA. Met het masterplan wil de overheid voorkomen dat er  alleen maar condominiums, boutique hotels en kantoren op het terrein worden gebouwd. Wat er nog meer moet komen, wordt later bekend gemaakt.